Valitse ao-oppilaitos
ylakuva_oppisopimus_juhlakukat.jpg

Yrittäjä Aulikki Kangaskoski kiittää mentorin roolia opinnoissa

aulikki_kangaskoski_250.jpgLaukaan Fysioterapia on vuodesta 1986 toiminut yritys, joka on erikoistunut tuki- ja liikuntaelinvaivojen sekä neurologisten sairauksien fysioterapiaan. Tällä hetkellä yritys työllistää täysipäiväisesti kaksi henkilöä. Yrityksen arki on monipuolista asiakaspalvelutyötä, jossa tehtävät ovat tarkkaan aikataulutettuja. Aulikki Kangaskoski näkeekin, että yrittäjän oppisopimuksen arvokkainta antia on ajan erottaminen oman yrityksen kehittämiseen.

"Arjessa on harvoin mahdollista erottaa aikaa oman yrittäjyyden syvälliseen pohtimiseen, opinnoissa on keskeistä jakaa kokemuksiaan muiden yrittäjien kanssa, ja se antaa usein uutta näkökulmaa myös omaan tekemiseen. Kaikkein parasta on, kun yhdessä syntyy aivan uusia ideoita".

Positiivista on myös, että koulutuksen aikana Aulikin oma yrittäjäverkosto on laajentunut huomattavasti. Muut koulutukseen osallistuneet ovat samalla paikkakunnalla toimivia pienyrittäjiä, jotka ovat tulleet aivan uudella tavalla tutuiksi.

Yrittäjän oppisopimuskoulutus vaatii opiskelijalta tavoitteellisuutta ja selkärankaa. Se mitä koulutuksesta jää lopulta käteen, on pitkälti itsestä kiinni. Lisäksi erinomaisena apuna tavoitteiden asettamisessa ja opitun konkretisoimisessa toimii pätevä mentori.

"Mentorin rooli on erittäin tärkeä. Mentori on itsekin yrittäjä ja hänen kanssaan voi keskustella monipuolisesti yrittäjyyteen liittyvistä asioista, joka on yksinyrittäjälle arvokasta. Mentori auttaa käsittelemään opittuja asioita ja siirtämään niitä käytäntöön", tiivistää Kangaskoski mentorin tehtäviä.

Aulikki Kangaskosken mentorina toimii äänekoskelainen Kirsti Hirvanen. Heidän yhteistyönsä alkoi, kun Aulikki otti Jyväskylän oppisopimuskeskuksen mentoripankissa olevaan Kirstiin yhteyttä.

"Mentorointi ei ole vain yksi kiireinen osa opintojen joukossa, vaan rauhallinen hetki, jolloin todella keskitytään mentoroitavan asioihin. Mentori kuuntelee, kuulee ja kysyy - tyhmiäkin kysymyksiä", Hirvanen toteaa.

Tavoitteena on auttaa mentoroitavaa kuulemaan, kuinka hän sanoittaa opiskeluaan ja yrittämistään, toimia ikään kuin peilinä. Parhaiten mentoroinnin voisi määritellä opiskelijan rinnalla kulkemiseksi, määrittelee Kirsti mentorin roolia. Mentorisuhteessa tavoitteet, yhteistyötavat ja tapaamiskerrat päätetään yhdessä. Yrittäjyys yhdistää osapuolia, mutta esimerkiksi toimialalla ei ole merkitystä. Mentorisuhteessa on tietyt pelisäännöt ja se solmitaan määräaikaisena oppisopimuksen ajaksi.

"Mentorisuhteessa on parasta, kun näkee että toinen oivaltaa jotain, ja saa oivalluksestaan konkreettista hyötyä, Hirvanen tiivistää.

Mentorointitapaamisissa käsitellään oppisopimuskoulutuksen ajankohtaisia sisältöjä ja mietitään, miten mentoroitava voi hyödyntää oppimaansa oman yrityksen arjessa.

"Oppisopimuskoulutus laittaa ottamaan tilaa sekä aikaa johtamisen ja organisoinnin asioille, voin konkretisoida - luoda tulevaisuutta, siksi suosittelen mieluusti oppisopimusta myös toisille yrittäjille", lisää Aulikki Kangaskoski lopuksi.