Valitse ao-oppilaitos
ylakuva_oppisopimus_juhlakukat.jpg

Oppisopimusta työpaikkakouluttajan näkökulmasta

kari_kasurinen_0095_640.jpg
Telinevoimistelua pidempään seuranneet muistavat Kari Kasurisen muun muassa Permannon Suomen mestaruudesta vuodelta 1987. Vuodesta 1999 lähtien hän on edistänyt telinevoimistelun asiaa Jyväskylän Voimistelijat 79´ry:n toiminnanjohtajana, mutta taidot ovat edelleen tallella salin puolellakin.
 

Oppisopimusopiskelijoiden ohjaaminen on Jyväskylän Voimistelijat '79:n toiminnanjohtaja Kari Kasuriselle tuttua työtä. Työpaikkakouluttajaksi Kasurinen ryhtyi jo 2000-luvun alkupuolella ja edelleen hän on mukana toiminnassa, vaikkakin enemmän taustalla.

"Jyväskylän Voimistelijoissa jokaisella opiskelijalla on aina oma työpaikkakouluttaja, yleensä jonkun jaoston vetäjä. Hän kantaa päävastuun opiskelijasta ja huolehtii muun muassa palautekeskusteluista. Itse olen nykyään enemmän taustatukena ja vastaan kokonaisuudesta. Lähtökohtana on, että jos opiskelijalla on vaikka murheita, oveni on auki ja yhteyttä voi ottaa", Kasurinen kuvailee.

Kehitä itseäsi työpaikkakouluttajana

Tällä hetkellä Kasurinen uskoo olevansa erilainen työpaikkakouluttaja kuin ensimmäisiä opiskelijoita ohjatessaan. Vuosien mittaan on karttunut kokemusta, mutta Kasurinen sanoo myös kehittäneensä itseään tietoisesti.

"Lähtökohta on ollut tietenkin käyttää hyväksi Jyväskylän oppisopimuskeskuksen tarjoamat valmennukset ja materiaalit, jotka antavat hyvän perustan tähän työhön. Niin minä kuin muutkin työpaikkakouluttajamme ovat osallistuneet koulutuksiin aktiivisesti."

"Aktiivinen kannattaa olla myös muihin suuntiin. Meidän tapauksessamme Voimisteluliitto on hyvä tietolähde niin oppisopimukseen kuin muihinkin työllistämiseen liittyvissä asioissa. Samoin vertaistuki on tärkeää. Esimerkiksi itse olen vaihtanut kokemuksia sekä oman että muiden lajien urheiluseurojen edustajien kanssa."

Itsensä kehittämiseen laitetut paukut ovat Kasurisen mukaan myös kannattaneet työpaikkakouluttajan tehtävässä samalla tavalla kuin muissakin tehtävissä. Edistystä on tapahtunut.

"Tunnen ainakin itse kehittyneeni. Konkreettisesti sen huomaa esimerkiksi siinä, että on oppinut välttämään pahimpia karikoita ja keskittymään olennaisimpiin asioihin."

Työpaikkakouluttajan tärkeä rooli

Yhden vinkin Kasurinen sanoo haluavansa antaa uusille työpaikkakouluttajille kokemustensa pohjalta. Uuden opiskelijan perehdyttäminen kannattaa hänen mielestään miettiä todella tarkkaan.

"Ensimmäiset 2–3 kuukautta ovat erityisen herkkää ja tärkeää aikaa. Kun alku lähtee hyvin liikkeelle, se kantaa pitkälle. On sitten alasta ja työpaikasta kiinni, mitä siihen sisältyy, mutta etenkin nuorille koulutettaville rutiinien ja oikean rytmin opettaminen on tärkeää."

"Opiskelijan pitää oppia aikatauluttamaan tekemisiään, tekemään tehtävät ajallaan ja tietenkin käyttäytymään ja toimimaan työpaikalla. Meillä sosiaalisten taitojen merkitys vielä korostuu, kun pitää pystyä olemaan tekemisissä erilaisten nuorten ja heidän vanhempiensa kanssa", hän toteaa.

Luottamus ratkaisee

Opintojen onnistumisen kannalta tärkeä asia Kasurisen mielestä on myös luottamuksen rakentaminen ja ylläpitäminen. Luottamuksen kasvaessa opiskelijalle voi antaa lisää vastuuta, mikä lisää motivaatiota ja edistää matkaa kohti tutkintoa.

"Tässä täytyy löytää sopiva vastuun ja vapauden tasapaino, joka vaihtelee opiskelijasta toiseen. Kannattaa muistaa, että jokainen opiskelija on yksilö ja parhaat tulokset saavutetaan, jos tämä pystytään ottamaan huomioon ohjaamisessa."

"Luottamuksen vaalimisessa tärkeää minusta on positiivisuus ja avoimuus. Itse pyrin kertomaan asiat suoraan ja olemaan helposti lähestyttävä. Myös opiskelijan on ymmärrettävä asian merkitys, sillä kerran rikkoutunutta luottamusta on vaikea rakentaa uudelleen".

Kaikki ohjaa

Kari Kasurinen tähdentää vielä, että opiskelijan ohjaaminen ei voi tietenkään jäädä pelkästään työpaikkakouluttajan vastuulle, vaikka hänen roolinsa onkin keskeinen. Jyväskylän Voimistelijoissa kaikki työntekijät kantavatkin vastuuta opiskelijoista.

"Se on itse asiassa välttämätöntä, sillä opiskelijat työskentelevät opintojensa aikana eri tehtävissä ja tutustuvat eri puoliin seuran toiminnassa. Ohjaamista ei ole koettu minään rasitteena, vaan työyhteisö on ottanut opiskelijat aina hyvin vastaan."

Ohjattavia on myös riittänyt, sillä oppisopimusopiskelijoita on otettu seuraan säännöllisesti 1990-luvun puolesta välistä lähtien. Yhtä aikaa heitä on ollut töissä yleensä pari, mutta enimmillään jopa kuusi. Kokemukset ovat olleet hyviä.

"Mieleeni muistuu parinkymmenen vuoden ajalta vain pari tapausta, jotka eivät ole saaneet tutkintoa suoritettua. Hyötyhän on molemminpuolinen. Seuralle koulutettavat ovat tärkeä voimavara. Heistä saamme täsmäkoulutettua työvoimaa, joista monet ovat jääneet meille töihin valmistumisen jälkeenkin. Toisaalta oppisopimuksen avulla olemme voineet tarjota monille seuran toiminnassa oleville henkilöille mahdollisuuden hankkia itselleen tutkinto liikunta-alalta", Kasurinen toteaa.

 
Ota yhteyttä

Kysy lisää työpaikkakouluttajien koulutuksista!

manninen_milja_vaaka_180.jpgKoulutustarkastaja
Milja Manninen

Lue lisää työpaikkakouluttajan tehtävästä >

Kari Kasurinen
Kari Kasurinen on Jyväskylän Voimistelijat '79:n toiminnanjohtaja. Seuran toiminnassa hän on ollut mukana jatkuvasti sen perustamisesta lähtien urheilijana, ohjaajana, valmentajana ja toiminnanjohtajana.

Urheilijana Kasurinen saavutti mm. permannon Suomen mestaruuden vuonna 1987. Varsinaisen työuran hän aloitti liike-elämän palveluksessa. 13 vuoden jälkeen liikunnasta tuli myös ammatti, kun hän siirtyi Jyväskylän Voimistelijoiden toiminnanjohtajaksi vuoden 1999 alussa.

Oppisopimusopiskelijoiden työpaikkakouluttajana Kasurinen on toiminut vuodesta 2004 lähtien.
Jyväskylän Voimistelijat '79
Jyväskylän Voimistelijat '79 ry on vuonna 1979 perustettu voimistelun erikoisseura. Sen lajeja ovat harrastevoimistelu, kilpatelinevoimistelu, TeamGym, rytminen voimistelu ja trampoliinivoimistelu. Seurassa on noin 1 500 jäsentä ja sen toimintaa pyörittää noin 10 työntekijää ja yli 70 tuntipalkkaista ohjaajaa. 

Seurassa on ollut oppisopimusopiskelijoita säännöllisesti 1990-luvulta lähtien. He ovat suorittaneet liikunnanohjauksen perustutkintoja, liikunnan ammattitutkintoja ja valmentajan ammattitutkintoja.