Valitse ao-oppilaitos

Oppisopimus tarjosi tien uudelle uralle

tero_heinamaki_0460_640.jpg
Tero Heinämäki halusi opiskella panimoalalle, johon ei ole juuri tarjolla koulutusta. Panimo Hiisi ja oppisopimuskoulutus tarjosivat siihen sopivan ratkaisun.

Tero Heinämäki meni perusopintojen jälkeen lukioon ja opiskeli sen jälkeen valokuva-artesaaniksi. Lopulta se ei kuitenkaan tuntunut aivan omalta alalta.

"Olin kiinnostunut oluesta harrastuksena, ja kun Jyväskylään perustettiin Panimo Hiisi, minusta tuntui, että siihen on pakko päästä mukaan. Otin yhteyttä Mika Silajärveen ja siitä asiat lähtivät etenemään", hän kertoo.

Ensiksi Heinämäki oli panimossa kolme kuukautta työkokeilussa, mikä sai hänet vakuuttumaan, että kyseessä oli oma ala. Kokeilujakson jälkeen hän jatkoi tuntityöläisenä, mutta halusi syventää osaamistaan.

"Kun selvisi, että alaa voisi opiskella oppisopimuksella, oli selvää, että tartun siihen vaihtoehtoon. Onneksi myös Hiisissä innostuttiin ajatuksesta.

Opiskeluratkaisu löytyi joustavasti

Heinämäen oppisopimuksen tietopuolisen koulutuksen järjestäminen oli normaalia haastavampaa, koska panimoalan koulutusta ei Suomessa ole juuri tarjolla. Ratkaisu löytyi Jyväskylän aikuisopiston elintarvikealan perustutkinnosta. Opinnot käynnistyivät syksyllä 2014 ja syksyllä 2016 Heinämäki valmistuu elintarvikkeiden valmistajaksi.

"Oppisopimus on ollut hyvä tapa opiskella. Minusta oluen tekeminen on ala, johon tällainen käytännössä tapahtuva opiskelu sopii todella hyvin. Tuntuu, että koko ajan on oppinut uutta", hän sanoo.

Heinämäki uskoo, että tärkeä syy mukavalta tuntuneisiin opintoihin on ollut positiivinen suhtautuminen ja tuki, jota hän on saanut Hiisi-panimossa. Tosin hyvä kuva hänelle on jäänyt muutenkin opintojen toteutuksesta: kaikki on aina järjestynyt.

"Opiskelu leipuri-kondiittorien kanssa on toiminut yllättävän hyvin. Ehkä myös muut ovat hyötyneet tästä vähän, sillä vedin opiskelukavereilleni tutustumiskäynnin panimolla, jossa käytiin läpi oluen valmistuksen prosessia ja tutustuttiin muutenkin toimintaan."

Opettavainen näyttöjärjestelmä 

Erityisesti Heinämäki kiittää vielä oppisopimuksen näyttöjärjestelmää. Se on hänestä hyvin opettavainen.

"Siinähän opettaja, pomo ja yksi työkavereista seuraavat kun teen jonkun työtehtävän ja tekevät siihen liittyviä kysymyksiä. Näyttöön liittyy vielä se, että täytyy yrittää kertoa selkeästi, mitä on tekemässä. Se pakottaa miettimään työvaihetta kunnolla ja kehittää myös esiintymisvalmiuksia."

Oppisopimuskoulutuksesta kiinnostuneita Heinämäki haluaa muistuttaa vielä yhdestä asiasta: "Oppisopimus vaatii sitä, että pystyy työskentelemään itsenäisesti. Siihen kannattaa varautua."