Valitse ao-oppilaitos
ylakuva_oppisopimus_juhlakukat.jpg

McDonald’s rekrytoi uusia ammattilaisia oppisopimuksella

McDonald’s on kiinnostunut kouluttamisesta, koska yrityksessä uskotaan hyvän asiakaspalvelun vaikuttavan suoraan tulokseen. Oppisopimuskoulutuksesta on löytynyt tehokas opiskelumuoto, josta hyötyy sekä työnantaja että työntekijä.

Kinnunen_Nadja_mcdonalds_640.jpg

McDonald’s-ravintolalla on hyvät rekrytointimahdollisuudet Jyväskylän kokoisessa opiskelijakaupungissa. Haasteena on kuitenkin monien muiden palvelualojen yritysten tapaan saada pitkäaikaista ja sitoutunutta henkilökuntaa. Opiskelumahdollisuuden tarjoaminen rekrytoinnin yhteydessä on ollut oiva tapa houkutella yritykseen uusia avainhenkilöitä esimiestehtäviin.

Nadja Kinnunen on hyvä esimerkki siitä, kuinka työelämässä voi edetä askelittain kohti tavoitteita. Ammattiopistossa suoritetun elintarvikealan perustutkinnon jälkeen Nadjan silmiin osui työ- ja elinkeinotoimistossa McDonald’sin rekrytointi-ilmoitus, jossa haettiin työntekijöitä oppisopimuksella toteutettavaan esimieskoulutukseen.

Nadja sai paikan sekä mahdollisuuden suorittaa myynnin ammattitutkinnon.

"Kaksi vuotta kestävä opiskeluaika meni nopeasti. Koulutukseen kuului koulutehtävien lisäksi teoriapäivä kerran kuukaudessa. Se tuki hyvin työpaikalla tapahtuvaa oppimista", Nadja kertoo.

Nadjalla ja muilla oppisopimuskoulutuksen suorittaneilla on hyvät etenemismahdollisuudet McDonald’silla. Nyt valmistumisensa jälkeen Nadja hoitaa sujuvasti apulaisvuoropäällikkönä aamu- ja iltavuoroja. Seuraavaksi hänen tavoitteenaan on edetä vuoropäälliköksi, ja myös uusi koulutus on suunnitteilla.

"Suosittelen oppisopimuskoulutusta ihmisille, jotka haluavat mahdollisimman nopeasti töihin sekä perheelliselle, koska tämä on tehokas opiskelumuoto. Mielestäni näin oppii paremmin työhön kuin pelkkää teoriaa opiskellen", hän toteaa.

Kouluttautuminen on myös McDonald’sin oppisopimusyhteyshenkilön, kenttäpäällikkö Petri Linnisen, mielestä äärimmäisen tärkeää.

"Olemme huomanneet, että oppisopimusopiskelijat omaksuvat erittäin monipuolisesti ravintola-alan tehtävät. Koulutuksen aikana opiskellaan asiakaspalvelun lisäksi muun muassa markkinointia, verotusta, tavaratilauksia ja varastokirjanpitoa – kaikkea mikä liittyy ravintola-alan arkeen. Sitä kautta työntekijä oppii hallitsemaan työnsä kokonaisvaltaisesti ja ymmärtää liiketoimintaamme. Myös suhde omaan työhön syvenee. Kannustamme koulutukseen, koska uskomme hyvän asiakaspalvelun näkyvän myös yrityksen tuloksessa", toteaa Linninen.

Pian McDonald’s käynnistää uuden rekrytoinnin yhteistyössä työ- ja elinkeinotoimiston kanssa. Uudet työntekijät koulutetaan oppisopimuksella.