Valitse ao-oppilaitos
Jämsän ammattiopisto_kansainvälisyys.jpg

Työssäoppimisen ohjaus ja raportointi

Työssäoppimisen aikana opiskelijan tulee tehdä työssäoppimisen seurantaa ja raportointia. Raportoinnista sovitaan opettajan kanssa ennen jakson alkua. Hän voi tehdä sen mm. oppimispäiväkirjalla, sähköpostilla, Peda.netin tai Optiman sekä sosiaalisten medioiden kuten Facebookin tai blogien kautta.

Raportoinnissa tulisi kiinnittää huomiota ja arvioida mm. 

  • mitä osaan tehdä?
  • mistä pidän?
  • mitä minun tulisi tehdä oman oppimisen, kehittymisen ja työssä selviytymisen suhteen?
  • miten kansainvälinen työssäoppimisjakso edisti ammatillista osaamistani?

Raportointiin opiskelija kirjaa omia ajatuksiaan omasta oppimisestaan ja edistymisestään. Siihen on tarkoitus kirjata matkan varrelta keskeisiä ja tärkeitä asioita muistiin. Raportointia esitellään ohjaavalle opettajalle sovittuina ajankohtina sekä palautetaan opettajalle työssäoppimisjakson päätyttyä.

Pidä päiväkirjaa seuraavista asioista. Havainnollista kuvin ja piirroksin:

  • mitä opit?
  • mihin kokonaisuuteen aihepiiri liittyi?
  • mitä uutta kohtasit?
  • mitä tiesit ennakolta tästä aihepiiristä?
  • mikä meni hyvin?
  • mitä vaikeuksia kohtasit?
  • minkälaisia ajatuksia työpäivän tapahtumat sinussa herättivät?
  • minkälaista palautetta sait työtovereiltasi ja ohjaajaltasi?
  • minkälaista palautetta sait asiakkailta?
  • miten saavutit asettamasi oppimistavoitteet?
  • mitkä olivat vahvuutesi työssäoppimisjaksolla?
  • mitä kehittämistarpeita havaitsit työskentelyssäsi?
  • miten mielekkäänä koit aihepiirin ja sen opiskelun?
  • mikä on oma mielipiteesi opiskellusta asiasta?

Voit käyttää näin saamaasi tietoa raportoinnin pohjana.